Kır Çocukları / Oğuzhan Çiftliği Unları

Günümüzde insanlar gıda ve beslenme konusunda daha fazla bilgilenmekte, daha doğal ve sağlıklı beslenmek için alternatif ürünlere yönleniyorlar. Çoğu insanın beslenmesinde önemli yer tutan, buğdaydan yapılan ürünler (un, bulgur, tarhana, erişte, ekmek, unlu mamuller) konusunda bu arayışlar ön plana çıkıyor. Uzun yıllar boyunca konvansiyonel tarım ürünü buğdaylardan elde edilen, rafine edilmiş beyaz unun hakimiyetini yaşadık ve yaşamaya devam ediyoruz. Zirai üretim yöntemlerinden un fabrikalarına, pastanelerden yaygın dağıtım ağlarına bütün sistem rafine edilmiş beyaz un üzerine kurulmuş. Burada tohumun güvenilirliği, kalitesi, üretimin çeşitli aşamalarında (yetiştirme, öğütme, rafinasyon ve koruma) kullanılan kimyasallar ve katkılar, rüşeym ve kepeğin ayrılmasının getirdiği besin değeri kaybı, buğday dışındaki tahıllara erişimin zorluğu gibi pek çok önemli konu var.

Bilinçli tercihler genellikle şu hatları izliyor: (1) Eski, atalık veya güvenilir yöntemlerle (geleneksel ıslah, çapraz dölleme/melezleme) ıslah edilmiş tohumlar (2) Ekolojik tarım/bilge köylü tarımı yöntemleriyle yetiştirilmiş tahıllar (3) Unda zararlı katkı maddelerinin (ağartıcılar, koruyucular) olmaması ve tahılın besleyicilik değerinin korunması için işlem görmemiş tam tahıl unu arayışı ve (4) Buğdaya alternatif/onu tamamlayıcı tahıl unları (hem beslenmede çeşitlilik hem de gluten vs. alerjisi/hassasiyeti dolayısıyla).

Bizler TADYA üreticileri ve Oğuzhan Çiftliği olarak uzun yıllardır bu hatları izleyecek şekilde çalışıyoruz. Eski Anadolu buğdaylarından karakılçık ve kızıltan buğdaylarını yıllardır ekerek çoğalttık. Yozgat kırsalının yerel çavdarını, Aydan Hanım çeşidi arpayı, yerel yulafı ve sarı yulafı (bir çıplak yulaf çeşidi) doğal tarım yöntemleriyle, hiçbir sistemik ilaç veya zirai gübre kullanmadan yetiştirdik. Yapay gübre ve ot ilaçlarıyla desteklenen yeni tip kısa saplı buğday çeşitlerine göre çok daha seyrek çıkıyor ve daha az verim veriyorlar. Ama toprağın sağlılığını koruduğumuz ve sağlıklı, nitelikli ürün aldığımız için buna değiyor.

Buğday, arpa, çavdar, yulaf ve nohutu sizlere hem küçük ölçekte tane olarak, hem de taş değirmende (Uruş) un yaptırarak sunuyoruz. Buğday, çavdar ve nohut unlarını size tam un olarak sunarken, yulaf ve arpa unlarının değirmende elenerek çok sert olan dış kabuk (kavuz) kalıntılarının ayrılmasını sağlıyoruz.

Tam unları, kullanım yerine göre önce elekten geçirebilir veya olduğu gibi kullanabilirsiniz. Katkısız unlarının saklanma süresi öğütüldükten sonra, doğru koşullarda saklansa bile 3-4 ayı geçmemelidir. Oğuzhan Çiftliği’nden sunduğumuz unlar taze çekilir, sunum sırasında en fazla 3-4 haftalıktır. Çünkü İdris Bey tahılları sık sık ve küçük partiler halinde öğütmeye götürüyor. Unları nemsiz, kokusuz ve serin bir yerde bir bez torbada tutabilirsiniz. Bu durumda betonun / taşın / seramiğin üzerinde değil tercihen ahşabın üzerinde durmalı. Torbanın içine birkaç kuru defne yaprağı koyabilirsiniz. En fazla üç ay içinde kullanmanız önerilir. Kullanım süresi uzayacaksa buzdolabına da koyabilirsiniz.

Ürün listemizde durum tipi sert buğdaylardan Karakılçık ve Kızıltan buğdaylarının tam unlarını bulabilirsiniz.

TAM BUĞDAY UNU (Karakılçık ve Kızıltan)

Tam buğday unu, buğday taneciğinin bütününü içerir. Rafine beyaz unda olduğu gibi kepeği ve rüşeymi ayrılmaz. Bir ekmek veya unlu ürün tam buğday unu ile yapılırsa buğdayın doğal yapısında bulunan proteinleri, birçok vitamin, mineral ve lif dengeli olarak içerir. Tahıl ürünleri rafine edildikçe bu besin öğeleri ve dolayısıyla sağlık açısından olumlu etkileri azalır. Beyaz ekmeğin glisemik indeksi görece yüksek olduğundan kan şekerini hızlı yükseltir ve hızlı düşürür. Tam buğday ununun glisemik indeksi daha düşüktür ve daha uzun süre tokluk hissi verir. Protein, mineraller (başta çinko) ve lif daha çok budayın kabuğunda bulunur . Rüşeym ise içerdiği E vitaminiyle vücutta hücre zarının dayanıklılığını artırır ve bağışıklık sistemini destekler.

Nerede kullanılır?

  • Ekmek yapımı (ekşi mayalı veya hazır mayalı, istenirse diğer tahıl unları katılarak) – Bayraktar ve Karakılçık
  • Yufkalı börekler ve gözleme (yufka olarak açılması beyaz una göre daha zordur ama tepsi geleneksel olarak mayalı hamurla bu şekilde yapılır). Karakılçık ve Kızıltan
  • Kekler ve tuzlu kekler -Bayraktar ve Karakılçık (kolay kullanım)
  • Çörek ve poğaçalar -Bayraktar ve Karakılçık
  • Kurabiye ve bisküviler – Karakılçık, Kızıltan,Bayraktar (kolay kullanım)
  • Muhallebiler (öncesinde elekten geçirilerek) (kolay kullanım)
  • Pizza, pide, turta, cheesecake veya kiş altlığı (hamuru). Bayraktar, Karakılçık, Kızıltan
  • Çorbalar (başta sarımsaklı veya soğanlı un çorbası, domates çorbası, yayla çorbası ve tüm terbiyeli çorbalar). Bayraktar, Karakılçık, Kızıltan
  • Waffle* krepler, pankekler, muzlu bazlama* Bayraktar, Karakılçık, Kızıltan (kolay kullanım)
    un helvası, kara helva. Bayraktar, Karakılçık, Kızıltan (kolay kullanım)
  • Unlu kızartmaların harcında (balık, kabak vs.) (kolay kullanım)
  • Şerbetli tatlılar, özellikle höşmerim, şekerpare, revani

TAM ÇAVDAR UNU

Çavdar, sağlığa en fazla fayda sağlayan tahıllardan biridir. Ekmek yapımında buğdaydan sonra en çok kullanılan tahıldır. Tam çavdar ununda ruşeym ve kepek ayrılmadığı için lif, protein, potasyum, kalsiyum, demir, fosfor, çinko, magnezyum, mangan, B1, B6, B12 vitaminleri, folik asit ve antioksidanlar açısından zengindir. Kalp ve damar hastalıkları riskini azaltmaya, diyabet ve diğer metabolik hastalıkları önlemeye fayda sağlar. Niasin içeriğinden dolayı kasların güçlenmesine katkı sağladığı bilinir. Ayrıca vücutta daha az yağ depolanmasını sağlar. Eski pehlivanlarının güçlerini çavdar tüketimiyle bağlantılandıranlar var. İçeriğinde bulunan lifler/polisakkaritler sayesinde sindirimi kolaylaştırır, kan şekerini düzenler ve uzun süre tokluk hissi verir.

Nerede kullanılır?

Ekmek dahil tam buğday ununun kullanıldığı her yerde. Özelllikle:

  • Ekmek yapımı (ekşi mayalı veya hazır mayalı; bütünüyle çavdar unundan ekmek yapılabilir. Veya buğday ununa katkı olarak eklenebilir.)
  • Kekler ve tuzlu kekler (kolay kullanım)
  • Çörek ve poğaçalar
  • Kurabiye ve bisküviler (kolay kullanım)
  • Muhallebiler (öncesinde elekten geçirilerek)
  • Pizza, pide, turta, cheesecake veya kiş altlığı (hamuru).
  • Çorbalar (başta sarımsaklı veya soğanlı un çorbası, domates çorbası, yayla çorbası ve tüm terbiyeli çorbalar). (kolay kullanım)
  • Waffle*, Krepler, pankekler, muzlu bazlama* (kolay kullanım)
  • In helvası, kara helva. (kolay kullanım)
  • Unlu kızartmaların harcında (balık, kabak vs.) (kolay kullanım)
  • Şerbetli tatlılar, özellikle höşmerim, şekerpare, revani

ARPA UNU

Anadolu’da yüzyıllar boyunca insan beslenmesinde önemli bir yer tutan arpanın bu kullanımı modernleşme işle birlikte son derece azalmıştır. Binlerce yıl Anadolu’da yaşamış olan Hitit halkının Arpa ununu çok kullandığı ve arpa ekmeği tükettikleri kayıtlara geçmiştir.Arpa unu fosfor, bakır, krom, manganez, selenyum gibi mineraller yönünden zengin, lif oranı yüksek bir gıda maddesidir. Enerji değeri diğer tahıllara oranla daha yüksektir. Bağışıklığı desteklediği bilinen beta-glukan oranı da buğday ve diğer tahıllara göre daha yüksektir, gluten oranı ise buğdaya göre çok daha düşüktür.

Nerede kullanılır?

  • Ekmek (buğday veya çavdar ununa yüzde yirmiye kadar katılarak)
  • Kekler ve tuzlu kekler – (buğday veya çavdar ununa yüzde yirmiye kadar katılarak) (kolay kullanım)
  • Kurabiye ve bisküviler – (tek başına veya diğer tahıl unlarıyla birlikte)
  • Turta, cheesecake veya kiş altlığı (hamuru). (tek başına veya diğer tahıl unlarına katkı olarak)
  • Çorbalar (başta sarımsaklı veya soğanlı un çorbası, domates çorbası, yayla çorbası ve tüm terbiyeli çorbalar).
  • Waffle*, krepler, pankekler, muzlu bazlama* (tek başına veya diğer tahıl unlarına katkı olarak)
  • Un helvası, kara helva. (tek başına veya diğer tahıl unlarına katkı olarak)
  • Unlu kızartmaların harcında (balık, kabak vs.)
  • Şerbetli tatlılar, özellikle höşmerim, şekerpare, revani (buğday ununa katkı olarak)

YULAF UNU

Yulaf diğer tahıl ürünlerine göre daha fazla çözünür lif içerir. İçerdiği beta-glukan adlı çözünür lifin kalp sağlığı üzerinde olumlu etkileri vardır. Sindirim sistemini düzenler. Yulaf ezmesi, unu veya kepeğinin LDL kolesterolü azalttığı gösterilmiştir. Görece düşük glisemik indeksiyle, öğün sonrası kan şekerini hızlı yükseltmez ve dengede tutar. Çölyak için güvenli kabıl edilmese de, gluten oranı en düşük olan tahıldır. Yulaf’taki avenin’in ve B vitaminlerinin sinir sistemini güçlendirdiği bilinir.

Nerede kullanılır?

  • Arpa unu gibi lif oranı yüksek ve gluten oranı düşük olduğu için, tek başına ekmeklerde kullanımı zordur.
  • Ekmek unlarına katkı olarak (buğday veya çavdar ununa yüzde onu geçmeyecek şekilde)
  • Kekler ve tuzlu kekler – (buğday veya çavdar ununa yüzde yirmiye kadar katılarak)
  • Kurabiye ve bisküviler – (Özellikle önerilir. tek başına veya diğer tahıl unlarıyla birlikte)
  • Turta, cheesecake veya kiş altlığı (hamuru). (Özellikle önerilir. tek başına veya diğer tahıl unlarına katkı olarak)
  • Çorbalar (başta sarımsaklı veya soğanlı un çorbası, domates çorbası, yayla çorbası ve tüm terbiyeli çorbalar). (kolay kullanım)
  • Waffle*, krepler, pankekler, muzlu bazlama* (tek başına veya diğer tahıl unlarına katkı olarak) (kolay kullanım)
  • Un helvası, kara helva. (tek başına veya diğer tahıl unlarına katkı olarak) (kolay kullanım)
  • Unlu kızartmaların harcında (balık, kabak vs.) (kolay kullanım)
Reklamlar